Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ), Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΙΝΑΛ αναφέρθηκε στις πτήσεις αμερικανικών drones στον ελληνικό εναέριο χώρο, διευκρινίζοντας το πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται η συγκεκριμένη ενέργεια.
Τα UΑV (μη επανδρωμένα αεροσκάφη) τύπου RQ-4 Global Hawk εκτελούν υπερπτήσεις εντός του ΗΕLLAS UIR επ’ ωφελεία του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο του Alliance Ground Surveillance (ΑGS) System και σύμφωνα με τις καθορισμένες διαδικασίες της εν ισχύ Διμερούς Συμφωνίας μεταξύ υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SΗΑΡΕ) – από τις 10 Μαρτίου 2020, ανέφερε ο υπουργός.
Βάσει αυτών δόθηκε η άδεια της υπέρπτησης, η οποία εκδόθηκε από το ΓΕΕΘΑ, κατόπιν ανάλογου συντονισμού μεταξύ υπουργείου Εξωτερικών και υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Όπως ανέφερε ο ΥΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλος, οι πτήσεις εκτελούνται «σύμφωνα με τους υφιστάμενους κανόνες πτήσεων που αναγράφονται στη Διμερή Συμφωνία μεταξύ υπουργείου Εθνικής Άμυνας και SΗΑΡΕ, η οποία συντάχθηκε σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Παραρτήματα του ΙCΑΟ (ΑΝΝΕΧ 2,10,13 &11), στα DOC 7300 και 4444, στους κανόνες της ΕΕ 923/2012 και 376/2014, στα Specifications του EUROCONTROL, καθώς και στις Συμφωνίες Τυποποίησης (STANAGs) του ΝΑΤΟ».
«Παράλληλα», πρόσθεσε, «υπεβλήθησαν σχέδια πτήσεων εντός 24 ωρών πριν την πτήση των UAVs, όπως ορίζεται στην εν ισχύ Διμερή Συμφωνία, η οποία βασίζεται στους κανόνες του ΙCΑΟ (Annex 2/DOC 4444)».
Όσο για τις επηρεαζόμενες μονάδες, διευκρίνισε ότι «ενημερώνονται για την πτήση των συγκεκριμένων μέσων, με σκοπό την έγκαιρη λήψη απαραίτητων μέτρων απόκρυψης και ασφάλειας διαβαθμισμένων πληροφοριών».
Για τη χορήγηση Διπλωματικής Άδειας στα UAVs, ισχύουν, όπως επεσήμανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Αυτές είναι:
- Τα αεροσκάφη ακολουθούν προεγκεκριμένες διαδρομές και σημεία εισόδου/εξόδου στο ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/ΗΕLLAS UIR, πληροφορίες που περιγράφονται στη φόρμα αίτησης της Διπλωματικής Άδειας, από μέρους τους.
- Απαγορεύεται η χρήση μέσων/υλικού συλλογής πληροφοριών και η επιτήρηση – αναγνώριση, εντός του Ελληνικού Εναερίου Χώρου. Επίσης, κατά τις πτήσεις των UAVs εντός ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/HELLAS, το RADAR SAR (Synthetic Aperture Radar) και οι ηλεκτρο-οπτικοί/υπέρυθροι αισθητήρες είναι απενεργοποιημένοι.
«Ο πολιτικο-στρατιωτικός συντονισμός υλοποιείται σύμφωνα με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, καθώς αποτελεί συνεχή επιδίωξη» συμπλήρωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Για τη σύναψη συμφωνιών εναέριας κυκλοφορίας, όπως η Διμερής Συμφωνία, «απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Εξωτερικών και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» επεσήμανε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Επίσης, για την έκδοση Διπλωματικής Άδειας σημείωσε ότι «ενημερώνεται το υπουργείο Εξωτερικών και ζητείται η σύμφωνη γνώμη του». Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, «ως αρμόδιος εθνικός πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας», παρακολουθεί την εκτέλεση των πτήσεων, ξεκαθάρισε ο ίδιος.
«Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δεν απαιτείται έκδοση ΝΟΤΑΜ στις υπερπτήσεις, διότι τα συγκεκριμένα UAVs διέρχονται του εναερίου χώρου χωρίς παραμονή (ORBIT) σε συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή πραγματοποιούν απλή ελεγχόμενη διέλευση», κατέληξε στην απάντησή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Τι ανέφερε ο υπουργός για αντι-drone συστήματα στον Έβρο
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας – σε συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία – παρακολουθεί και εξετάζει τις νέες εξελίξεις στον τεχνολογικό τομέα των συστημάτων μη επανδρωμένων αεροχημάτων και, εφόσον προκύψει ανάγκη επιχειρησιακής απαίτησης, προβαίνει στις απαραίτητες διαδικασίες ενεργοποίησης αντίστοιχου προγράμματος.
Αυτό ανεφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος, με θέμα «Τακτικά οπλισμένα anti-drone συστήματα σε Έβρο και νησιά Αν. Αιγαίου και ενοποιημένο δίκτυο αυτών σε επίπεδο ηλεκτρονικού πολέμου».
Παράλληλα υπενθύμισε πως για την κάλυψη των υφιστάμενων επιχειρησιακών αναγκών όλες οι προτάσεις κατασκευής νέων συστημάτων μη επανδρωμένων αεροχημάτων, καθώς επίσης και τυχόν αναβαθμίσεων των υφισταμένων, είτε με προμήθεια είτε με συνεργασία στη συμπαραγωγή, αξιολογούνται από τους αρμόδιους φορείς των Γενικών Επιτελείων (ΓΕ) και, εφόσον κριθεί σκόπιμη, προγραμματίζεται η υλοποίησή τους, με βάση την κείμενη νομοθεσία και ανάλογα με τις διατιθέμενες πιστώσεις.
Συναφώς, στο πλαίσιο ασφάλειας του εφοδιασμού και της επιχειρησιακής αυτονομίας των ΕΔ εξετάζεται, σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα συσχέτισης οποιασδήποτε προμήθειας με την εγχώρια αμυντική βιομηχανία,
Το ΥΠΕΘΑ υποστηρίζει και συγχρηματοδοτεί προγράμματα Έρευνας & Ανάπτυξης (Ε&Α), είτε στο πλαίσιο των προγραμμάτων EDIDP-EDF, είτε CatB προγραμμάτων του EDA, με την ενεργή συμμετοχή ελληνικών φορέων, σε συναφή τεχνολογικά αντικείμενα με αυτό που τίθεται στην ερώτηση (σ.σ. κατασκευής μη επανδρωμένων οπλισμένων ελικοπτέρων).
Στην απάντηση παρατίθενται τα προγράμματα Ε&Α που στοχεύουν στην ανάπτυξη συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών σταθερής πτέρυγας (fixed wing) για αποστολές επιτήρησης, παρακολούθησης και αναγνώρισης, στην ανάπτυξη συστημάτων για την αντιμετώπιση απειλών μη επανδρωμένων συστημάτων αέρος (Counter Unmanned Air Systems), καθώς και στην ωρίμανση της τεχνολογίας και της χρήσης αυτόνομων/ευφυών συστημάτων και μη επανδρωμένων οχημάτων.
ΠΗΓΗ: dnews.gr