Με κείμενα της Κικής Δημουλά και του Ραϋμόνδου Αλβανού ξεκίνησαν οι φετινές πανελλήνιες 2022 με το θέμα έκθεσης της Νεοελληνικής Γλώσσας. Μπορεί παρακάτω να δείτε τις απαντήσεις έκθεσης 2022 καθώς η συνεργασία Dnews και Μεθοδικό σας δίνουν αυτή τη δυνατότητα.
Οι συνεργάτες εκπαιδευτικοί του Μεθοδικό, στον σχολιασμό τους για το κατά πόσο εύκολα ή δύσκολα ήταν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας ανέφεραν πως «Τα ερωτήματα που τέθηκαν ανταποκρίνονται στο νέο τρόπο εξέτασης και εκτιμώνται ως βατά, όσον αφορά στην κατανόηση και την ανάπτυξή τους, αλλά εμπεριέχουν παράλληλα βαθμό υποκειμενικότητας στις απαντήσεις (ζητείται προσωπική άποψη) που πιθανόν να δυσκολέψει αρκετούς υποψηφίους.
Τα δύο μη λογοτεχνικά κείμενα γίνονται εύκολα κατανοητά από τους υποψηφίους και πυροδοτούν τη σκέψη τους, προσφέροντας ερεθίσματα για την παραγωγή γραπτού λόγου (Θέμα Δ), η οποία στηρίζεται στη βιωματική προσέγγιση του μαθητή, την οποία καλείται να καταθέσει σε ένα άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου. Οι μαθητές που δεν έχουν διαμορφώσει ολοκληρωμένη προσωπική άποψη και δεν έχουν εξασκηθεί να απαντούν με προσωπικό ύφος, αξιοποιώντας την κριτική τους σκέψη πιθανότατα να αντιμετώπισαν δυσκολίες στην διαμόρφωση του ύφους».
Το κείμενο για την αξία της ιστορικής γνώσης παρακάτω
Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία, γιατί συνήθως μαθαίνουν για προσωπικότητες και όχι για την κοινωνία, γιατί μαθαίνουν κυρίως για την παλαιότερη ιστορία και όχι τη νεότερη. Ο σημαντικότερος όμως λόγος που η ιστορία είναι απωθητική για τους μαθητές, είναι ότι το σχολείο δεν καταφέρνει να συνδέσει τη ζωή των μαθητών με το παρελθόν. Δεν καταλαβαίνουν γιατί να πρέπει να τα μάθουν όλα αυτά. Όπως μου έλεγαν κάποιοι φοιτητές μου: «Γιατί, κύριε, να πρέπει να μαθαίνουμε ιστορία; Εμείς κοιτάμε μπροστά. Κοιτάμε στο
μέλλον».
Αυτό που δεν καταλάβαιναν οι φοιτητές μου και δεν καταλαβαίνουν όσοι δεν εκτιμούν την αξία της γνώσης του παρελθόντος, είναι ότι τελικά όλοι μας είμαστε προϊόντα της ιστορίας. Ό,τι έχουμε στο μυαλό μας έρχεται από τους προηγούμενους από εμάς. Ακόμη και οι λέξεις που χρησιμοποιώ για να γράψω αυτές τις γραμμές, δεν είναι δικές μου. Έρχονται από τους προηγούμενους από μένα. Και βέβαια το πιο σημαντικό δεν είναι οι λέξεις. Είναι οι
πεποιθήσεις, οι αξίες, οι γνώσεις ακόμη και οι κανόνες. Εμείς αποφασίζουμε για τους κανόνες που ρυθμίζουν τη ζωή μας; Όχι βέβαια. Οι προηγούμενοι από εμάς αποφασίζουν. Εμείς γεννιόμαστε μέσα σε ένα πολιτισμό, σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που όλα αυτά έχουν ήδη διαμορφωθεί. Είναι τόσο μεγάλο το βάρος του παρελθόντος πάνω στο παρόν, που ένας ιστορικός έχει ισχυριστεί κάτι που όταν το είχα πρωτοακούσει είχα εντυπωσιαστεί: «Οι νεκροί μάς κυβερνούν». Βαριά κουβέντα. Δεν συμφωνώ εντελώς όμως, καθώς και εμείς επιδρούμε στον τρόπο που εξελίσσεται η ιστορία και έχουμε ευθύνη απέναντι στις μελλοντικές γενιές ως μελλοντικοί νεκροί που αναπόφευκτα είμαστε όλοι μας.
Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν. Αξίζει γιατί αυτοί είναι που διαμόρφωσαν τον κόσμο που μας περιβάλλει. Η γνώση του παρελθόντος είναι απαραίτητη για την κατανόηση του παρόντος.
Ή, για να το πούμε με άλλα λόγια, δεν μπορούμε να καταλάβουμε το σήμερα αν δεν ξέρουμε σε βάθος το χθες. Η ιστορία είναι μια πράξη αυτογνωσίας, μια πράξη γνώσης για τον συλλογικό μας εαυτό, απαραίτητη για να καταλάβουμε τον πολιτισμό μας.
Δεν μαθαίνουμε ιστορία για χάρη των προηγουμένων. Όντως αυτοί έφυγαν και δεν έχει πια καμία σημασία για αυτούς. Μαθαίνουμε ιστορία για εμάς, για να μάθουμε από τα λάθη των προηγουμένων, να δούμε τι λειτούργησε καλύτερα για εκείνους και τι όχι. Μαθαίνουμε ιστορία για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και να σκεφτούμε πού θέλουμε να πάμε. […]
[Ραϋμόνδος Αλβανός, Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες, εκδ.Επίκεντρο, 2022 (από τον Πρόλογο του βιβλίου)].