Η διάταξη κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την απλούστευση της αδειοδότησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έρχεται σε συνέχεια της ρύθμισης που περιλαμβάνεται στο ίδιο νομοσχέδιο με την οποία επιβάλλεται πλαφόν στις τιμές αποζημίωσης των ηλεκτροπαραγωγών για την ενέργεια με την οποία τροφοδοτούν το δίκτυο.
Τελικός στόχος των ρυθμίσεων είναι η συγκράτηση των ανατιμήσεων στην ενέργεια και η επιστροφή των τιμών του ρεύματος στα επίπεδα του περασμένου φθινοπώρου.
Τι προβλέπει η τροπολογία για την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής:
Έως τις 10 Ιουλίου οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα τους τις τιμές που θα ισχύσουν από την 1η Αυγούστου. Οι λογαριασμοί που θα εκδοθούν τον Αύγουστο δεν θα περιλαμβάνουν ρήτρα αναπροσαρμογής.
Δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να αλλάζουν πάροχο αζημίως, δίχως να χρειάζεται να καταβάλλουν αποζημίωση (penalty) λόγω πρόωρης αποχώρησης.
Για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών και την ενίσχυση της διαφάνειας, οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεώνονται να ανακοινώνουν κάθε μήνα σε ευδιάκριτο σημείο στην ιστοσελίδα τους τις χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρισμού που θα ισχύουν στα τιμολόγιά τους για τον επόμενο μήνα.
Με τον τρόπο αυτόν οι καταναλωτές θα έχουν επαρκές χρονικό διάστημα στη διάθεσή τους προκειμένου να αναζητήσουν φθηνότερα τιμολόγια και να αλλάξουν πάροχο εφόσον το επιθυμούν.
Οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεώνονται να αναγράφουν στους έντυπους και τους ηλεκτρονικούς λογαριασμούς, σε ευδιάκριτο σημείο δίπλα στο πληρωτέο ποσό, το ύψος της επιδότησης από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ).
Στο ίδιο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται και η θεσμική παρέμβαση στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με τη σύσταση μηχανισμού ανάκτησης των υπέρ εσόδων των ηλεκτροπαραγωγών. Ο μηχανισμός εφαρμόζεται από τον Ιούλιο 2022 έως την 1η Ιουνίου 2023 και αποσυνδέει τις υψηλές τιμές στη χονδρική αγορά φυσικού αερίου από τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας:
Ειδικότερα:
- Ορίζονται ανώτατα αποζημίωσης για τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει του πραγματικού τους κόστους λειτουργίας.
- Η διαφορά μεταξύ της χρηματιστηριακής τιμής και της αποζημίωσης που θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα δεσμεύεται υπέρ του ΤΕΜ και θα χρησιμοποιείται για την επιδότηση των οικιακών και επαγγελματικών λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Από την 1η Ιουλίου με τη νέα θεσμική παρέμβαση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας απορροφάται:
- Στους ευάλωτους καταναλωτές που δικαιούνται Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (περίπου 500.000 νοικοκυριά) το 100% της αύξησης.
- Σε όλα τα οικιακά τιμολόγια έως και το 85% της αύξησης.
- Σε 1,25 εκατ. μικρομεσαίες επιχειρήσεις το 82% της αύξησης.
- Στους αγρότες και τα αγροτικά τιμολόγια έως το 90% της αύξησης.
Το κείμενο της τροπολογίας για την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής:
Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας για το «πάγωμα» της ρήτρας αναπροσαρμογής έχει ως εξής:
1.Τροποποιούνται – συμπληρώνονται συγκεκριμένες διατάξεις του ν.4001/2011 που αναφέρονται στους διαχειριστές δικτύου διανομής φυσικού αερίου και συγκεκριμένα, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με:
α. την απόκτηση από νέο Διαχειριστή της ιδιοκτησίας των παγίων, στην περίπτωση που η Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) δεν έχει στη διάθεσή της τη σχετική Άδεια, με την καταβολή της, κατά τα προβλεπόμενα, υπολογιζόμενης υπολειμματικής αξίας των περιουσιακών της στοιχείων,
β. την ανεξαρτησία των προαναφερόμενων Διαχειριστών, σε περίπτωση που αποτελούν μέρος κάθετα ολοκληρωμένης επιχείρησης,
γ. τη διαδικασία απόκτησης ή αύξησης υφιστάμενης συμμετοχής σε Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου από νομικά ή φυσικά πρόσωπα.
Παράλληλα, καταργούνται υφιστάμενες διατάξεις (άρθρα 80 ΣΤ’ και 80 Ζ’ του ιδίου ως άνω νόμου), που αναφέρονται στην πιστοποίηση των Διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου και στις υφιστάμενες συμμετοχές και δικαιώματα προσώπων σε Διαχειριστές Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου.
2.Θεσπίζονται έκτακτες ρυθμίσεις μεταβατικού χαρακτήρα αναφορικά με την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνεπεία της ενεργειακής κρίσης και συγκεκριμένα, προβλέπονται τα εξής:
α. Δεν εφαρμόζεται, για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, χρέωση ρήτρας αναπροσαρμογής ή αντίστοιχης ρήτρας, η οποία συνδέεται με τη διακύμανση μεγεθών της χονδρεμπορικής αγοράς. Με υπουργική απόφαση, μπορεί να παρατείνεται η ισχύς των προαναφερόμενων διατάξεων ή να λήξει πριν την οριζόμενη ημερομηνία, εφόσον δεν διατηρείται σε ισχύ ο προσωρινός Μηχανισμός Επιστροφής Εσόδων Αγοράς Επόμενης Μέρας (άρθρο 12 του ν. 4425/02016).
β. Ορίζεται ότι, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανακοινώνουν, σε μηνιαία βάση, τις πάγιες χρεώσεις και τις χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για το σκέλος ισχύος και ενέργειας που εφαρμόζονται στα προαναφερόμενα τιμολόγια.
γ. Παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους πελάτες να επιλέξουν άλλο τύπο τιμολογίου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, σε περίπτωση που δεν έχουν σύμβαση προμήθειας σε ισχύ.
δ. Για όλη τη διάρκεια ισχύος των προτεινομένων διατάξεων:
- επιτρέπεται η αλλαγή προμηθευτή ή τιμολογίου προμήθειας συνεπεία της μεταβολής των χρεώσεων προμήθειας, αζημίως για τους πελάτες και χωρίς δικαίωμα αποζημίωσης του προμηθευτή,
- αποτυπώνονται σε ειδικό πεδίο στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων διατάξεων, οι χρεώσεις ρήτρας αναπροσαρμογής ή αντίστοιχης χρέωσης που αφορούν στη συγκεκριμένη περίοδο κατανάλωσης,
- αναγράφονται διακριτά στους λογαριασμούς κατανάλωσης όλες οι χρεώσεις προμήθειας για τα προαναφερόμενα τιμολόγια καθώς και το ποσό της επιδότησης από πόρους του ειδικού λογαριασμού «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης».
ε. Η παρακολούθηση εφαρμογής των προτεινομένων διατάξεων διενεργείται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), εφαρμοζόμενων των διαδικασιών και των κυρώσεων της κείμενης νομοθεσίας (άρθρο 36 του ν.4001/2011), σε περίπτωση διαπίστωσης σχετικών παραβάσεων (εμφάνιση καταχρηστικών πρακτικών από τους προμηθευτές κ.λπ.).