Αυτή πασάρεται πλέον (ή όχι;) ως η νέα μόδα στον μπασκετικό ΠΑΟΚ. Η χρηματοδότηση από το πλήθος. Ναι. Αλλά, ας θυμηθούμε…
Στην αρχή ήταν ο πρόεδρος του ερασιτέχνη ΠΑΟΚ Θανάσης Κατσαρής και στη συνέχεια ο στενός του συνεργάτης, πρόεδρος του μπασκετικού ΠΑΟΚ Μπάνε Πρέλεβιτς, που “μίλησαν” στον κόσμο του ΠΑΟΚ λέγοντας πως δεν πάει άλλο και πως πρέπει να βγουν στην αναζήτηση ενός επιχειρηματία, διότι δεν πάει άλλο. Και αυτό διότι ο Μπάνε έχει κουραστεί (κατά δήλωση του ιδίου).
Εκείνο που δεν είπαν και εξακολουθούν να μην λένε στον κόσμο του ΠΑΟΚ, είναι ότι από δικά τους λάθη εκμηδένισαν την πιθανότητα να δει φως στο οικονομικό τούνελ το μπάσκετ του ΠΑΟΚ από τον Ιβάν Σαββίδη. Και θα πρέπει κάποια στιγμή να βρουν το θάρρος να πουν στον κόσμο, γιατί ο Ιβαν Σαββίδης πριν από λίγο καιρό τους το ξέκοψε δια παντός ότι δεν πρόκειται να βοηθήσει. Ποιος; Ο Ιβάν Σαββίδης που βοηθάει οικονομικά μέχρι σήμερα ακόμη και μικρές ερασιτεχνικές ομάδες της περιφέρειας.
Απ’ ότι φαίνεται ο Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Θανάσης Κατσαρής δεν έχουν καταφέρει να βρουν μέχρι στιγμής κάποιον επιχειρηματία. Και σε μία μνημονιακή εποχή για την Ελλάδα, ο καθένας καταλαβαίνει ότι αυτό είναι κάτι παραπάνω από δύσκολο. Προφανώς αυτός είναι και ο λόγος που οι άνθρωποι του ΠΑΟΚ (δεν μπορώ να γνωρίζω ποιοι ακριβώς) αποκάλυψαν δια του Τύπου, ότι ο τρόπος για να σωθεί ο ΠΑΟΚ οικονομικά και να μπορέσει να ορθοποδήσει είναι το crowdfanding, η χρηματοδότηση δηλαδή από το πλήθος.
Και η αλήθεια είναι ότι αυτή η μέθοδος που αναπτύσσεται ραγδαία κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και στην κεντρική Ευρώπη είναι μία μέθοδος χρυσάφι. Με τη διαφορά όμως ότι δεν αφορά ομάδες μπάσκετ ή τον αθλητισμό γενικότερα, διότι το πλήθος δεν έχει να κερδίσει επί της ουσίας παρά ελάχιστα πράγματα από τη συμμετοχή του στο crοwdfanding.
Το να του δώσεις εισιτήρια διαρκείας ή φανέλες ή κάτι ανάλογο είναι κάτι ασήμαντο για εκείνον που συμμετέχει σε μία τέτοια διαδικασία. Άλλωστε αν ρίξει κανείς μια ματιά στον αριθμό εισιτηρίων διαρκείας τα τελευταία χρόνια θα πάθει κατάθλιψη γι αυτόν τον τεράστιο σύλλογο.
Για την ιστορία να αναφέρω ότι, η “χρηματοδότηση από το πλήθος” (“crowdfunding”, ή διαδικτυακή μικροχρηματοδότηση) είναι μια παλιά ιδέα, που εν μέρει βασίζεται σε συνδρομητικά επιχειρηματικά μοντέλα τα οποία δημιουργήθηκαν πριν από αιώνες. Στη βάση της είναι μια πολύ απλή ιδέα, η οποία προσφέρει οφέλη και στις δύο εμπλεκόμενες πλευρές.
Κάθε χρήστης μπορεί να συνεισφέρει δίνοντας από μόλις ένα ευρώ μέχρι αρκετές εκατοντάδες, ανάλογα με τα προσφερόμενα πακέτα χρηματοδότησης που ορίζει ο δημιουργός της καμπάνιας. Για να αυξήσει τις πιθανότητες στήριξης από τους ιδιώτες, η επιχείρηση προσφέρει κάποια αποκλειστικά προνόμια. Για παράδειγμα, οι πρώτοι υποστηρικτές μπορούν να αποκτήσουν το τελικό προϊόν με σημαντική έκπτωση ή να λάβουν μια συλλεκτική έκδοση και άλλα δώρα. Έτσι, όλοι έχουν κάποιο κίνητρο.
Ποιο κίνητρο μπορεί να έχει όμως ο κάθε οπαδός του ΠΑΟΚ στην προκειμένη περίπτωση; Να δώσει χρήματα για να βοηθήσει. Ναι, αλλά τι θα πάρει; Τι έχουν να του προσφέρουν; Αναρωτιέμαι αν ο Πρέλεβιτς και οι συνεργάτες του, αλλά και ο πρόεδρος του ερασιτέχνη, έχουν καταλάβει τι γκάφα έχουν κάνει.
Και εκείνος που είχε αυτή τη φαεινή ιδέα δεν μπήκε στη διαδικασία να τους ενημερώσει; Η παρτίδα σώζεται αυτή τη στιγμή από τα θετικά αποτελέσματα στο παρκέ.